browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

De reis naar Sint Petersburg

Posted by on 10 November, 2010

Dag 1 zit erop, een spannende dag. Voor mezelf en ook voor iedereen die wil weten of ik goed ben aangekomen. Altijd belangrijk om dus even wat te schrijven.

Vanochtend vroeg vertrokken met de trein van 8.16 vanaf Heerhugowaard. Samen met mijn lieve familie die mij op schiphol zouden uitzwaaien. Althans samen….. Daar ging het al mis. Door parkeerproblemen op station Heerhugowaard werd ik alvast afgezet zodat ik de tein kon halen. Helaas misten zij de trein en zaten ze een trein achter mij met mijn boardingpass en mijn transporthoes voor mijn tas. Deze had ik voor de makkelijkheid aan hun gegeven. Telefonisch werd ik op de hoogte gehouden van de achtervolging via de trein van 8.30. Zo kreeg ik dus te horen dat de conducteur hun kaart had verscheurd omdat je voor 9.00 niet met korting mocht reizen, oeps had ik ook niet aan gedacht… en daar was mijn conducteur die hetzelfde deed. Gelukkig lukte het mij om een nieuw kaartje op zaandam te kopen voor mijn nieuwe trein vertrok. Mijn familie lukte dit niet en kregen een achterstand van 15 minuten op mij erbij. Voor de duidelijkheid:
Mijn aankomst op schiphol: 9.16
Familie aankomst met mijn essentiele spullen: 9.50
Boarding tijd vliegtuig: 9.50
Vertrek vliegtuig: 10.20
Gelukkig kon de vliegmaatschappij mijn boardingpass printen en heb ik maar geen transporthoes geruikt. 10.00 boarden kon ook nog wel dus uiteindelijk hebben we elkaar gevonden en een laatste afscheid genomen en ben ik op mijn vliegtuig gestapt.

Het vliegen ging voorspoedig, in Stockholm overgestapt waar het al aardig wit van de sneeuw is. Op sint Petersburg even wat roebels gepind en de bus opgezocht. Een komisch tafereel vond ik het. Mijn host in Sint Petersburg heeft me de route via de metro en de bus uitgelegd. Dit heeft me in totaal 50 russische roebel gekost wat ongeveer 1,25 in euros is. Als je de klapdeuren van het vliegveld komt bieden de taxichauffeurs je bij bosjes hun diensten voor een rit naar het centrum aan. Het kost maar 40 euro. Fixed price noemen ze dat. Lang leve de locals die mij helpen!!

De taxi was een oud vies mercedes sprinter busje. De chauffeur spreekt geen engels en lacht mijn engels uit als ik vraag of dit ” the right bus” is. Hij noemt ook geen prijs ofzo. Hij brabbelt alleen wat, dat ik moet gaan zitten denk. Ik gaf hem maar wat geld en kreeg wat terug en ging zitten. Later kwam ik erachter dat het normaal is. Mensen komen binnen, gaan zitten, geven geld door naar voren en krijgen wat terug. De chauffeur reed overigens als een aso, soms was ik zelfs bang. De wegen zijn ook niet echt logisch in Sint Petersburg. Met zijn allen in de file om op de bonefooi te gaan invoegen op een klaverblad van een snelweg.

Bij bustop Moskovskaya overgestapt naar de metro. De russen betalen 1 prijs (22 roebel) om in de metrobuizen te komen waarna ze de hele dag zouden kunnen rondreizen. Heel goedkoop, zouden ze in Holland ook moeten doen. In Rusland zouden ze dan wel ov chip voor de bus moeten maken. De roltrap naar beneden is superlang! Echt lang, en de metrodeuren gaan open als liftdeuren op dit station, heel apart. Zie de foto voor meer info. Ik was uitgestapt op zvenigorodskaya metro station. Hier heb ik voor 8 euro in een restaurant wat gegeten en gedronken en ben ik naar mijn host gegaan.

Mijn host woont in een oud vervallen appartement waar ze 500 per maand voor betaald. Een kamer wat in Nederland nooit verhuurd zou mogen worden als je het mij vraagt. Dan gaan er instanties “ingrijpen.” Verder is ze een zeer gastvrij persoon. Ze wil hier wel weer snel weg en op traineeship in Zuid-amerika.

Ik ben tot nu toe tevreden.